سرپ گوگل

اطلاعات کامل و غنی از سرپ گوگل Google SERP

واقعا گوگل سرپ چیست؟ ما در این مقاله از اکسپلوریت قصد داریم همه چیز درباره گوگل سرپ Google SERP را به شما بگوییم. پس با ما همراه باشید.

هدف گوگل این است که تجربه کاربری بسیار خوبی را به کسانی که از این سایت برای پیدا کردن مطالب‌شان استفاده می‌کنند، ارائه دهد. حال احتمالا تا به حال نام Google SERP به گوش‌تان خورده است و با توجه به اینکه گوگل سرپ در طول این سال‌ها دست‌خوش تغییرات متعددی شده است. ما به معرفی این بخش از گوگل میپردازیم.

اما اصلا عبارت SERP یعنی چه؟ مفهموم آن چیست؟ در ادامه ما بحث را با ارائه تعریفی برای سرپ گوگل آغاز می‌کنیم. اینترنت از آن زمان تاکنون تحولات زیادی را به خود دیده و رفتار کاربران نیز به همان صورت تغییرات قابل توجهی کرده است.

گوگل از سال 1996 تا به حال همان 10 لینک را در صفحه اول خود داشته است تنها با این تفاوت که در آن زمان همه لینک‌ها ارگانیک بودند و هر لینک مربوط به یک سایت ترد پارتی (Third-Party) می‌شد.

در این مورد بخوانید : سئو چیست و گوگل چگونه سایت ها را رتبه بندی می‌کند؟

حال در مورد روند تکامل Google SERP بخوانید:

در آن سال‌های اولیه و حدود سال 1998، صفحات نتایج سرچ موتور جستجو خیلی ساده بود. اما با معرفی AdWords توسط گوگل در سال 2000، رفته رفته نتایج پیچیده‌تر شد. در آن زمان بود که چیدمانی که الان برای‌مان آشنا است، به وجود آمد؛ یعنی ابتدا تبلیغات و سپس نمایش ارگانیک لینک‌ها.

در ابتدا AdWords فقط در دسترس 350 تبلیغ‌کننده قرار داشت. اما حالا تبلیغات به یکی از بخش‌های اصلی در سرپ گوگل تبدیل شده است. در حال حاضر شرکت Alphabet که کمپانی مادر گوگل است، با خرسندی تمامی از سود حاصل از تبلیغات نهایت لذت را می‌برد. در ادامه به نحوه تکامل سرپ گوگل اشاره می‌کنیم.

  • قابلیت جستجوی تصاویر در سال 2001 اضافه شد
  • یوتیوب با ارائه ویدیوهایی با قابلیت پخش آنلاین در سال 2005 طوفانی به راه انداخت
  • گوگل در سال 2007 دست به معرفی Universal Search زد. این ویژگی Local Packها، جستجوهای مرتبط، تصاویر، ویدیوها، اخبار و غیره را در نتایج صفحه اصلی سرچ، با هم ترکیب کرد.
  • در سال 2012 گوگل Knowledge Graph را معرفی کرد. Knowledge Graph یکی از ویژگی‌های سرپ است که اطلاعات موضوعات محبوب و نتایج پرطرفدار SERPs را جمع‌آوری می‌کند.
  • در سال 2016 تبلیغاتی که در ستون سمت راست نمایش داده می‌شدند، حذف شدند.

حال بیایید زمان کنونی را مورد بررسی قرار دهیم. در حال حاضر نیز تمرکز گوگل روی نمایش نتایج صفر کلیک (Zero-Click)بیشتر و بیشتر شده است. در واقع حال شاید بتوان گفت که گوگل سرپ دیگر صرفا یک موتور جستجو نیست و خود یک سایت به حساب می‌آید.

نتایج غنی یا (Rich results) چیست؟

چه چینش گوگل سرپ شامل پاسخ‌های برجسته باشد چه نه، تقریبا همه صفحات نتایج نمایش داده شده حاوی 10 لینک ارگانیک خواهند بود. در این بین، نتیجه غنی یا Rick Result آن سایتی است که صرفا یک لینک آبی رنگ از آن به نمایش درنمی‌آید. مثلا سایتی که علاوه بر لینک اصلی، در قسمت پایین چند لینک مربوط به صفحات داخلی‌اش داشته باشد، یک نتیجه غنی به حساب می‌آید. همچنین در نتیجه غنی می‌توانید شاهد بررسی، امتیاز یا هر تعداد ویژگی اضافه دیگر باشید.

نتایج غنی (Rich results)

نتایج غنی (Rich results)

سوالات مرتبط (People also ask) در گوگل

برخی اوقات، گوگل با ارائه لیستی از سوالات مرتبط در نتایج جستجو، شما را تشویق می‌کند که تحقیقات عمیق‌تری درباره موضوع مدنظرتان داشته باشید. در واقع People also ask به شما کمک می‌کند که بهتر با موضوع مورد نظر آشنا شوید و جنبه‌های دیگر آن را نیز مورد بررسی قرار دهید.

از آن جایی که این مولفه عنوان مورد نظر شما را بهتر برای‌تان باز می‌کند، می‌توانید از آن‌ها برای به دست آوردن کلمات کلیدی و ایده‌های جذاب کمک بگیرید.

سوالات مرتبط (People also ask)

سوالات مرتبط (People also ask)

جستجوهای مرتبط (Related searches)

جستجوهای مرتبط که در پایین‌ترین قسمت سرپ گوگل قرار می‌گیرند، منبع فوق‌العاده‌ای برای پیدا کردن کلمات کلیدی مربوط به موضوع شما هستند. در آن جا شما ممکن است عبارت‌های جایگزین یا موضوعاتی که با مطلب شما هم‌پوشانی دارند را پیدا کنید. اگر گوگل تصمیم گرفته است آن‌ها را به شما نمایش دهد، پس این عبارت‌ها حائز اهمیت هستند.

جستجوهای مرتبط (Related searches)

جستجوهای مرتبط (Related searches)

بهینه‌سازی برای Google SERP جدید

امروزه سئو به معنی این است که سرپ گوگل را به چشم یک همراه ببینید، نه چیزی که باید به آن مسلط شوید. پس سعی کنید به جای این که دائم از کم شدن ترافیک به خاطر سرپ بدون کلیک گله و شکایت کنید، تلاش کنید که یک استراتژی مارکتینگ را به وجود آورید تا از این ترند در سئو نهایت بهره را ببرید.

از پاسخ‌های برجسته چه مزایایی نسیب‌تان می‌شود؟ از حضور در بخش 3-Pack چطور؟ از ارائه پاسخ در بخش پرسش‌های کاربران چه چیزی به دست خواهید آورد؟ سعی کنید راه‌های استفاده هر چه مفیدتر از بخش‌هایی مثل لینک‌های ارگانیک، اخبار گوگل، ویدیوها، توییت‌ها و تصاویر را پیدا کنید. گوگل هیچگاه اطلاعات پیچیده‌ای را در سرپ قرار نمی‌دهد، زیرا چنین کاری به تجربه کاربر آسیب می‌زند. در نتیجه باید بدانید که سرپ گوگل حالا دیگر یک محدودیت نیست و یک پلتفرم به حساب می‌آید.

کلام آخر

ما در این مقاله شما را با سرپ گوگل آشنا کردیم. حال شما تا حدی از تاریخچه آن آگاه هستید و از تغییرات اعمال شده اطلاع دارید. سعی کنید همیشه خود را با تغییرات این بخش تطبیق دهید. توجه داشتن به Google SERP اهمیت زیادی دارد و می‌توانید تاثیر زیادی روی کسب و کار شما داشته باشد. این بود هرآنچه باید درباره سرپ گوگل می‌دانستید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

منبع: What is the Google SERP? (SEO & Search Engine Results Pages) (terakeet.com)

چه امتیازی به این مقاله می‌دهید؟

از رای

بدون امتیاز


نوید سیفی
نوید سیفی عاشق کد و کدنویسی

پست های مشابه

دیدگاه و پرسش

هنوز دیدگاهی ثبت‌نشده
اکسپلوریت • کدنویسی حرفه ای و بدون دردسر
ما هر روز کلی مطالب آموزشی جالب در اینستاگراممون منتشر می‌کنیم! مشاهده پست های اینستاگرام