اینکه سایتی را ایجاد کنیم و آن را به حال خود رها کنیم سودی به حال ما ندارد. از طرفی اگر فعالیت خوبی هم روی آن داشته باشیم ولی آن را مورد بررسی و رصد قرار ندهیم باز هم فایده‌ای ندارد. شاید بپرسید چرا؟ چون تا سایت را مورد تجزیه و تحلیل و نظارت قرار ندهیم با مشکلات و روند حرکتی آن مواجه نشده و نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. در این مقاله سعی داریم با فعال کردن ابزارهای تحلیلی گوگل در وردپرس برای نظارت کامل بر سایت کمکتان کنیم. Google Site Kit افزونه جدیدی برای این امر بوده است که توسط گوگل توسعه یافته است. شما با نصب این افزونه به ۴ ابزار تحلیلی و بازاریابی در پیشخوان وردپرس خود دسترسی خواهید داشت که عبارت است از:

  1. Search Console
  2. Analytics
  3. PageSpeed Insights
  4. AdSense

پس از اتصال می‌­توانید عملکرد مواردی چون جستجو، آنالیز، سرعت بارگذاری صفحات و داده­‌های دیگر را به صورت مستقیم از داشبورد وردپرس خود و به ازای هر پست و صفحه مشاهده کنید. این کار کمک زیادی به شما کمک می­‌کند تا بتوانید مستقیما تجزیه و تحلیل سایت وردپرسی خود را داشته باشید. اگر موافقید بیشتر با افزونه آشنا شویم.

توجه:  Site Kit به یکی از ویژگی­‌های سرویس گوگل اشاره دارد، بنابراین در ادامه این مقاله از عبارت­‌های “سرویس‌­های گوگل” و “ویژگی­‌ها” به جای یکدیگر استفاده کرده‌­ایم.

بررسی Google Site Kit در وردپرس

در حالت ایده‌آل، شما باید از قبل هر دو سرویس Search Console و Google Analytics را به سایت وردپرسی خود وصل کرده باشید. اگر این طور نیست، به شما توصیه می‌­کنیم قبل از نصب Google Site Kit، در ابتدا Google Analytics و Search Console را متصل کنید.

با آنکه Google Site Kit می‌­تواند یک حساب کاربری جدید برای برخی از ویژگی‌­ها مانند Search Console ایجاد کند، اما شما باید از انجام این کار خودداری کنید. ما به شما توصیه می­کنیم هر دو سرویس Analytics و Search Console را به صورت دستی نصب کنید، چرا که نصب دستی، درک بهتری از روش کار ابزار آنالیز بازاریابی به شما داده و تجزیه و تحلیل سایت وردپرسی را آسان می‌کند.
در ادامه مواردی که باید انجام دهید را به صورت مختصر بررسی می­‌کنیم و سپس روش نصب افزونه Google Site Kit در وردپرس را توضیح می­‌دهیم:

  1. افزونه Google Site Kit را به صورت دستی نصب کنید.
  2. یک پیکربندی جدید کلاینت ایجاد کرده و پیوند دهید. یک کار ساده از طریق کلیک-کلیک-کپی و چسباندن است، البته گوگل بیشتر کارهای پیچیده را برای شما انجام می‌­دهد.
  3. ویژگی­‌های گوگل (سرویس‌­های گوگل) مانند Google Search Console و Google Analytics را به Site Kit پیوند بزنید.

بیایید آموزش را شروع کنیم.

روش نصب افزونه وردپرس Google Site Kit

شرکت گوگل، Site Kit خود برای وردپرس را در WordCamp US 2018 معرفی کرد و یک سال بعد، در ژوئن ۲۰۱۹ پیش‌­نمایش نگارش مربوط به توسعه‌دهندگان را منتشر کرد. پس از دانلود، وارد داشبورد وردپرس خود شوید و به بخش افزونه­‌ها بروید. روی “افزودن” سپس “بارگذاری افزونه” کلیک کنید. فایل google-site-kit.zip را آپلود کنید و روی “هم اکنون نصب کن” کلیک کنید. در مرحله بعد افزونه را فعال کنید. پس از پایان نصب، باید صفحه‌­ای مانند تصویر مشاهده کنید.

site kit install- تجزیه و تحلیل سایت وردپرسی
نصب و فعال کردن افزونه site Kit

پیکربندی و تنظیمات Google Site Kit در وردپرس

در این مرحله قصد داریم افزونه Google Site Kit را در وردپرس پیکربندی یا به عبارتی تنظیم کنیم. این مرحله را می‌­توانید همچون ساختن بزرگراهی بین سرویس‌­های گوگل و سایت وردپرسی خود در نظر بگیرید. پس از ساختن این بزرگراه، می­‌توانید با Site Kit و کلیه ابزارهایش چون Search Console و  Analytics ارتباط برقرار کنید. به طور پیش‌فرض، وقتی که پیکربندی مشتری را ایجاد کردید، داده‌های Search Console شما به Site Kit متصل می‌­شوند و اینجاست که مرحله رصد عملکرد سایت وردپرسی آغاز می‌گردد.

معرفی پیکربندی کلاینت بدون نیاز به گذرواژه و نام کاربری (OAuth)

از نظر فنی، ما می­‌خواهیم پیکربندی کلاینت را در Google Developer Console ایجاد کنیم. برای ایجاد پیکربندی کلاینت، می­‌توانید با استفاده از حساب Google Cloud خود، مجموعه جدیدی از اعتبارهای OAuth را ایجاد کنید.
بهترین قسمت، روش نصب Google Site Kit در وردپرس، این بخش است. چرا که کل این فرآیند به صورت خودکار انجام می­‌شود. نیازی نیست به صورت دستی یک حساب Google Cloud ایجاد کنید، یک روش پرداخت اضافه کنید یا با هر پیکربندی پیشرفته دیگری کلنجار بروید. Google Site Kit به صورت خودکار از سایت شما مراقبت می­‌کند. ما این فرآیند خودکار را هم با استفاده از یک حساب گوگل جدید و یک حساب اصلی موجود، راستی­ آزمایی کرده‌ایم.

این کلاینت OAuth (پیکربندی کلاینت) همانند بزرگراهی است که به شما امکان دسترسی به سرویس‌­های گوگل را می­‌دهد و برای انجام این کار، شما باید از طریق حساب اصلی گوگل خود به پیکربندی کلاینت جدید وارد شود. این حساب باید به داده‌­های Analytics و Search Console که می‌­خواهید به Google Site Kit وصل کنید، دسترسی داشته باشد.

چگونه بین Google Search Console و وردپرس از طریق Site Kit ارتباط برقرار کنیم

همان‌طور که در ابتدای این آموزش قول داده بودیم، ایجاد پیکربندی کلاینت در افزونه Google Site Kit برای فعال کردن ابزارهای تحلیلی گوگل در وردپرس به سادگی کلیک-کلیک-کپی-چسباندن است. همچنین این فرآیند به صورت خودکار داده­‌های Google Search Console شما را به سایت وردپرس پیوند می­‌دهد. اگر سایت خود را به Search Console اضافه نکنید، یکی را Site Kit به صورت خودکار ایجاد می­‌کند. در ادامه نحوه انجام این کار را نشان می­‌دهیم:

مرحله۱: در ابتدا به حساب اصلی گوگل خود در همان سایت وارد شوید. به دلیل محدودیت‌­هایی که در گوگل  وجود دارد، می­‌باست برای ادامه این آموزش، مسدود کننده تبلیغ خود (در صورت وجود) را غیرفعال کنید.
مرحله۲: سپس به صفحه Site Kit خود در داشبورد ادمین وردپرس خود بروید و روی گزینه Start Setup مشخص ­شده کلیک کنید.

start setup- شروع فرایند ثبت نام
شروع فرآیند ثبت نام

مرحله ۳: افزونه Site Kit به صورت خودکار اطلاعات سایت وردپرس واکشی و در صفحه پیکربندی کلاینت در داشبورد Google Developer Console بارگذاری می­‌کند. به عنوان مثال، داده‌­های پیکربندی موجود در تصویر بالا از وبلاگ من جمع آوری شده است.

نکته: اطمینان حاصل کنید واژه ” Demo” در نام پروژه عنوان نشده باشد، زیرا یک کلمه غیر مجاز در Google Cloud console است.
برای ادامه بر روی OAuth Credentials Get کلیک کنید.

OAuth Credentials Get- فعال کردن ابزارهای تحلیلی گوگل در وردپرس
ادامه فرآیند ثبت نام

مرحله ۴: اکنون Site Kit با استفاده از جزئیات سایت وردپرس، یک پروژه جدید در Google Cloud account شما ایجاد خواهد کرد. پس از انجام آن، همانطور که در بالا مشاهده کردید، یک کد پیکربندی مشتری دریافت خواهید کرد. کد را در کلیپ­بورد خود کپی کرده و بر روی Done کلیک کنید.
مرحله ۵: کد به دست آمده را در جعبه متن پیکربندی کلاینت در داشبورد وردپرس خود قرار دهید و بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

  ساخت حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس
signin with google- وزود به اکانت گوگل
ورود به اکانت گوگل

مرحله ۶: اکنون باید با حساب گوگل اصلی خود وارد شوید (حسابی که به Analytics و داده های دیگر دسترسی دارد). برای ادامه بر رویSign In With Google  کلیک کنید.

پیشنهاد میکنیم :   آموزش افزودن پروفایل دلخواه در وردپرس با User Profile Picture
login account- ورود به اکانت گوگل
ورود به اکانت گوگل

مرحله ۷: بر روی حساب اصلی گوگل خود (تصویر بالا) کلیک کنید و مجوزهای لازم را به آن واگذار کنید (تصویر پایین).
مرحله ۸: در این مرحله مجوزها را بررسی کنید و از فعال بودن همه چک‌­باکس‌­ها اطمینان حاصل کنید. برای رفتن به مرحله پایانی روی Allow کلیک کنید.

allow access- امکان دسترسی به افزونه
دسترسی افزونه به اکانت گوگل
allow access google- سطح دسترسی
بررسی چک باکس های سطوح دسترسی

مرحله ۹: Site Kit به طور خودکار داده های سایت پیوند داده شده به حساب Google Search Console شما را شناسایی کرده و آن را به وبلاگ وردپرس شما پیوند می‌­دهد.

go to my dashboard- ورود به داشبورد ادمین
ورود به داشبورد ادمین

توجه: همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، اگر یک حساب Search Console ندارید، Google Site Kit به صورت خودکار یکی را برای شما ایجاد و تایید هویت می­‌کند و سایت وردپرس شما را به آن پیوند می­‌دهد.

رصد عملکرد سایت وردپرسی
اتصال وردپرس به سرچ کنسول

اکنون به لطف Site Kit می‌­توانید داده­‌های Google Search Console خود را مستقیماً در داشبورد وردپرس خود مشاهده کنید.

داده‌­های Search Console در سطح صفحه با Site Kit

همچنین می­‌توانید داده­‌های ترافیک جستجوی ارگانیک هر پست و صفحه را با استفاده از Site Kit و عملیات فعال کردن ابزارهای تحلیلی گوگل در وردپرس مشاهده کنید.
به این صورت می‌­توانید داده­‌های Google Search Console خود را با استفاده از افزونه Site Kit به سایت وردپرس خود پیوند دهید و شروع به تجزیه و تحلیل سایت وردپرسی نمایید تا در کار خود موفق شوید.

چگونه Google Analytics را به وردپرس با استفاده از Site Kit پیوند بزنیم؟

Search Console یکی از ابزارهای مهم گوگل است که Site Kit می­‌تواند به سایت وردپرس شما پیوند دهد. حال در این بخش، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه داده­‌های Google Analytics را در داشبورد وردپرس خود با استفاده از Site Kit مشاهده کنید.
توجه داشته باشید که برخلاف Search Console، اگر حساب Google Analytics ندارید، باید به صورت دستی یک مورد ایجاد کرده و کد رهگیری را به سایت وردپرس خود اضافه کنید. Site Kit نمی­‌تواند به طور خودکار یک حساب Google Analytics جدید برای شما ایجاد کند. این مراحل را دنبال کنید تا حساب Google Analytics خود را به Site Kit پیوند دهید.

link to analytics- اتصال وردپرس به گوگل آنالیتیکس
آغاز عملیات اتصال وردپرس به گوگل آنالیتیکس

مرحله ۱: به داشبورد وردپرس خود بروید، سپس به قسمت Site Kit و بعد به صفحه تنظیمات رفته و برگه Connect More Services را انتخاب کنید.
مرحله ۲: این صفحه به شما می­‌گوید وقتی می­‌خواهید با حساب گوگل خود وارد شوید، یک هشدار “برنامه تأیید نشده” یا “Unverified App”دریافت خواهید کرد.
از آنجا که این یک نسخه پیش نمایش توسعه دهنده از افزونه Site Kit است، در طول فرآیند نصب برخی از مشکلات جزئی از جمله خطای “سایت تایید نشده” وجود خواهد داشت. نیازی به نگرانی در مورد آن نیست زیرا ما به شما نشان دادیم چگونه می‌­توانید آن خطاها را کنترل کنید. علاوه بر این، هیچ مشکلی امنیتی شناخته شده در افزونه Site Kit وجود ندارد، و همچنین ما در سایت­های خود از آن استفاده کرده‌­ایم! برای رفتن به مرحله بعدی بر روی Proceed کلیک کنید.

choose an acclut- رصد عملکرد سایت وردپرسی
انتخاب اکانت مورد نظر و وارد شدن به آن

مرحله ۳: حساب اصلی گوگل خود را که به Google Analytics دسترسی دارد، انتخاب کنید. در حالت ایده آل، این باید همان حساب گوگل باشد که شما در پیکربندی Search Console استفاده کرده‌­اید.

advanced- تنظیمات پیشرفته
تنظیمات پیشرفته

مرحله ۴: این همان صفحه هشدار دهنده‌­ای است که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم. همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است روی گزینه Advanced کلیک کنید تا گزینه­‌های پیشرفته را تغییر دهید.

unsafe site- تجزیه و تحلیل سایت وردپرسی
وارد شدن به صفحه مورد نظر

مرحله ۵: برای رفتن به مرحله بعدی بر روی (Go to souravkundu.in (unsafe (که در مورد شما yoursitename.com خواهد بود) کلیک کنید.
مرحله ۶: همه مجوزهای مورد نیاز Site Kit برای دسترسی به حساب Google Analytics خود را به آن واگذار کنید.

put all access- اعطای سطوح دسترسی
باز کردن تمامی دسترسی ها

مرحله ۷: مجوزها را بررسی کرده و از فعال بودن همه چک‌­باکس‌­ها اطمینان حاصل کنید. روی گزینه Allow کلیک کنید تا به مرحله بعدی بروید.

tik checkbox- اعطای دسترسی ها
علامت زدن چک باکس ها

مرحله ۸: اکنون  Google Site Kit به داشبورد وردپرس باز خواهد گشت و از شما در خصوص ایجاد پیوند با Analytics سوال می­‌شود. با فرض اینکه قبلاً Google Analytics را در سایت وردپرس خود نصب کرده باشید، Site Kit به طور خودکار Google Analytics را انتخاب می‌­کند.

confirm analytics- رصد عملکرد سایت وردپرسی
رصد عملکرد سایت وردپرسی با کمک گوگل آنالیتیکس

برای رفتن به مرحله آخر، روی پیکربندی Configure Analytics کلیک کنید.

analytics stat- آمار مربوط به آنالیتیکس
مشاهده آمار مربوط به آنالیتیکس

اکنون با موفقیت، لینک Google Analytics با Google Site Kit در وردپرس ایجاد شده است. و شما می‌­توانید داده­‌های Analytics و Search Console را در داشبورد Site Kit مشاهده کنید. آفرین!

عیب یابی Google Site Kit در وردپرس

گاهی اوقات ممکن است Google Site Kit یک پیام هشدار دهنده مانند “Issue Accessing Data” یا “مشکل دسترسی به داده­‌ها” را در داشبورد وردپرس شما نشان دهد. در این صورت نیاز است یک بار دیگر حساب گوگل خود را تایید اعتبار کنید.
توجه داشته باشید که من هنگام تهیه این آموزش دو بار در وبلاگ خود با آن روبرو شدم. با این حال، Site Kit توانست همه داده‌­های Analytics و Search Console را واکشی کند و آن را در داشبورد وردپرس من نمایش دهد.

از این رو من چندان نگران این موضوع نیستم، از این گذشته، این یک نسخه پیش نمایش افزونه Site Kit مخصوص توسعه دهندگان است. پس از اینکه گوگل نسخه رسمی آن را منتشر کرد، این مسائل حل خواهد شد، علاوه بر این، فرآیند نصب نیز احتمالا آسان‌­تر خواهد شد.

بررسی پایانی Google Site Kit در وردپرس

در این مقاله روش نصب افزونه Google Site Kit در وردپرس را توضیح دادیم. در پایان باید بگوییم، گستردگی و تسلط وردپرس بر بازار باعث شده است تا goliaths مانند گوگل، افزونه­‌های رسمی برای CMS منتشر کند. امروزه ما به دنبال خدمات جامع­‌تر، اختصاصی­‌تر و گسترده‌­تر اشخاص ثالث در وردپرس هستیم که نهایتا به نفع کاربر نهایی تمام می‌­شود.

Site Kit گوگل یک نمونه درخشان از این ادغام فراگیر است. نسخه پیش‌نمایش مخصوص توسعه دهندگان این افزونه از سرویس‌­های گوگل مانند Search Console, Analytics, AdSense, PageSpeed Insights, Optimize و Tag Manager پشتیبانی می­‌کند.
هر چه به جلو می­‌رویم، شرایط آنها بهتر می­‌شود و ادغام­‌های عمیق‌­تری با YouTube Analytics, Google AdWords و Facebook Ads برقرار شده است (امیدوارم که شما نامی از توسعه­‌دهندگان Facebook شنیده باشید!) زیرا بسیاری از مشاغل آنلاین مبلغ قابل توجهی پول صرف بازاریابی محتوایی می‌کنند.

دیدگاه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *