در کل CDN چیست؟ و آیا از آن استفاده کنیم یا خیر؟

بزرگترین دغدغه‌ی صاحبان کسب و کار های اینترنتی فعالان این حوزه به سرعت و امنیت سایت خود بسیار اهمیت می‌دهند. بسیاری از این مسائل توسط سرور سایت شما حل می‌شود اما باید فاصله شما با سرور شما کم باشد تا از نهایت سرعت استفاده کنید. بیشتر سرورهای خارجی خدمات بسیار خوبی را ارائه می‌دهند اما بحث فاصله بر روی سرعت سایت شما تاثیر می‌گذارد و این مشکل با cdn یا شبکه تحویل محتوا حل می‌شود.

CDN چیست؟ (Content Delivery Network)

سوال این است که CDN چیست؟ و اما جوابش: اگر بخواهیم تعریف روان و خوبی از شبکه تحویل محتوا ارائه دهیم باید سه کلمه «شبکه»، «تحویل» و «محتوا» را توضیح دهیم تا در نهایت به یک جمع‌بندی کامل و درجه یک از شبکه تحویل محتوا برسیم.

  1. شبکه: مقصود از شبکه، مجموعه‌ای از سرورهای مختلف است که در نقاط مختلف جهان (به لحاظ جغرافیایی) پراکنده شده‌اند. این سرورها با هدف ارائه و تحویل سریع محتوای اینترنتی با یکدیگر همکاری دارند.
  2. تحویل: منظور از تحویل، این است که وقتی یک کاربر از یک نقطه خاص از دنیا وارد سایت شما می‌شود، شبکه تحویل محتوا وظیفه دارد که محتوای مورد نظر کاربر را از سریع‌ترین سرور ممکن به او تحول (ارائه) دهد. با این کار محتوا با سرعت خیلی بیشتری به دست کاربر می‌رسد.
  3. محتوا: مقصود از محتوا در واقع تمامی مطالب و برنامه‌هایی است که در سایت شما وجود دارد. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، محتوا همان سایتی است که کاربر از یک نقطه مشخص از جهان وارد آن می‌‎شود.

وظیفه CDN چیست؟

فرض کنید که در خیابان «الف» هستید و یک پیتزا فروشی در خیابان «ج» قرار دارد. شما با پیتزا فروشی «ج» تماس می‌گیرید و یک پیتزا سفارش می‌دهید. زمان آماده شدن و تحویل این پیتزا به شما، یک ساعت است. جالب است بدانید که این پیتزا فروشی معروف است و یک شعبه در خیابان «ب» دارد. اتفاقاً این شعبه به منزل شما خیلی نزدیک است. بنابراین پیتزا فزوشی «ج» با شعبه «ب» تماس می‌گیرد و از آن‌ها می‎‌خواهد که پیتزای مورد نظر را به شما تحویل دهند تا در زمان و هزینه سوخت صرفه‌جویی شود. وقتی پیتزا در زمان کمتر و با کیفیت بالا به دست مشتری برسد، حتماً مشتری دائمی آن پیتزافروشی می‌شود.

در کل CDN چیست؟ و آیا از آن استفاده کنیم یا خیر؟

انواع CDN

انتخاب درست نوع CDN خیلی مهم است؛ زیرا روی شیوه تحویل محتوای سایت شما به کاربر تأثیر می‌گذارد اما بهترین نوع CDN چیست؟ به طور کلی دو نوع شبکه تحویل محتوا وجود دارد که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. انتخاب هر کدام به نوع ترافیک سایت شما و همچنین به هدف شما از راه اندازی سایت بستگی دارد. هیچ کدام از این دو نوع، از نوع دیگر بهتر نیست؛ زیرا هر کدام مخاطب هدف خاص خودش را دارد. حال بیاییم کمی دقیق‌تر به بررسی این دو نوع CDN بپردازیم:

Push CDN

در انگیسی push به معنای هل دادن است در اینجا، «ارسال کردن» معنی می‌شود. در این روش باید محتوای سایت برای CDN ارسال شود. مالک وب‌سایت باید اطلاعات و محتوای سایت را به صورت دستی روی سرورهای شرکت ارائه‌دهنده CDN بارگذاری کند. عیب این روش، زمان‌بر بودن آن و مزیت آن، کنترل کامل صاحب وب‌سایت بر محتوای موجود در CDN است.

Pull CDN

در انگلیسی Pull به معنای کشیدن است. در این روش، اطلاعات به صورت خودکار برای سرور ارسال می‌شود و در نتیجه نیازی نیست که صاحب وب‌سایت این کار را به صورت دستی انجام دهد. در واقع شبکه تحویل محتوا به صورت خودکار اطلاعات را به سمت سرورهای خود هدایت می‌کند. مزیت این روش این است که خیال صاحب مالک وب‌سایت از بابت بارگذاری اطلاعات راحت می‌شود و نیازی نیست برای این کار وقت بگذارد ولی این روش یک عیب هم دارد. روش Pull CDN باعث می‌شود که مالک وب‌سایت از فرآیند بارگذاری دور بماند.

استفاده از CDN چه مزایایی دارد؟

استفاده از cdn تماما مزیت است و می‌توان گفت هیچ معایبی ندارد. بعضی از افراد معتقدن که سایت‌های کوچک با بازدید کم به استفاده از cdn نیاز ندارند و سایت‌های با بازدید بالا باید از cdn استفاده کنند اما در هر حالتی cdn بسیار مناسب است. شما چه سایت کوچک داشته باشید و چه سایت بزرگ، باز هم امنیت و سرمایه شما مهم است و اینکه شما برای همیشه نمی‌خواهید به عنوان یک سایت کوچک فعالیت کنید. مخاطبین شما به سرعت سایت شما اهمیت می‌دهند. به طور کلی مزایای cdn شامل موارد زیر است:

  1. افزایش سرعت بارگذاری سایت
  2. افزایش رضایت کاربران از سایت
  3. CDN می تواند حملات DDoS را خنثی کند
  4. هزینه CDN در مقایسه با خدماتی که ارائه می دهد، مناسب است
  5. CDN باعث بهبود سئوی سایت می شود
  6. با کمک CDN می توانید امنیت سایت خود را بیشتر کنید
  7. به کمک CDN همیشه به شبکه اینترنت بین المللی وصل باشید
  8. با استفاده از شبکه تحویل محتوا، مصرف پهنای باند سایت را کاهش دهید

آیا از CDN استفاده کنیم یا خیر؟

آیا از CDN استفاده کنیم یا خیر؟

آیا از CDN استفاده کنیم یا خیر؟

در این دوره سرعت بارگذاری محتوا، یکی از مهم‌ترین عوامل برای جذب کاربران و سئو است. تمامی سایت‌ها تلاش می‌کنند که به کمک روش‌های مختلف سرعت بارگذاری محتوای خود را افزایش دهند تا به نتیجه مطلبوب برسند. یکی از بهترین روش‌های افزایش سرعت سایت، استفاده از CDN یا شبکه تحویل محتوا است. شبکه تحویل محتوا، سئو و امنیت سایت را بهبود می‌بخشد و به همین دلیل از سوی متخصصان و کارشناسان بسیاری توصیه می‌شود. به علاوه در صورت استفاده از شبکه تحویل محتوا در زمان قطع شدن دسترسی به اینترنت بین‌المللی، سایت شما باز هم در دسترس کاربران خواهد بود.

آیا تاکنون از سرویس CDN استفاده کرده‌اید؟ چه مزایایی برای شما به همراه داشته است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها


سایتهای مفید